Followers

Facebook Comments

Tuesday, August 30, 2011

1 HARI DI HARI RAYA




Kedengaran gema takbir raya Aidilfitri berkumandang di perkarangan masjid besar Mukah... Jemaah masjid kusyuk menghayati setiap kehebatan dan keindahan alunan takbir raya sementara menunggu masa untuk menunaikan solat sunat Aidilifitri... Sekilas pandang memerhati keadaan sekeliling, warna warni baju raya kelihatan memeriahkan lagi suasana di pagi raya.... Khatib membaca khutbah di atas mimbar, pelbagai topik disuarakan untuk tatapan para jemaah masjid... Setelah selesai melaksanakan ibadah Aidilfitri, keluargaku melangkah ke pusara arwah datuk, nenek serta abangku...

Awww~ boncet balik dah perot aku nih... banyak makan masakan mak... hehe... dah tak larat lagi nak menjamu selera di rumah saudara mara, makan sikit2 jak la jadinya.... kembong kempis... begitulah gambaran perot aku masa ini... hahaha... makan tak ingat dunia... belasah je... kih3x...

Warna tema baju raya family aku tahun ni adalah warna PURPLE!!!!!!! haha... semakin ramai lak orang2 kampong aku pakai kaler purple nih... popular gak baju purple nih.... selain purple, kaler hijau pon femes gak... hurm.... macam da takde kaler len dah... hua3x...

Hari raya pertama dah jalan2 rumah saudara mara... macam2 sajian dan hidangan... nak rase itu ini la jadinye... aku jarang bercakap dengan owner rumah2 ni... aku sibukkan diri dengan hidangan rumah terbuka orang.... kalau sedap, mmg aku habiskan 1 balang tuh... haha... (jahat tak aku???)... Air minuman pon aku minum sket2 je... tak payah banyak minum... takot mabuk plak... hahaha...

Saudara mara Cina sebelah mak aku pon ade datang meraikan perayaan di rumah aku... riuh jak bunyi dorang bile dapat makan masakan lemang, rendang, kari dan sebagainya... hehe... bile dah kenyang, sume terus "melepas" di sofa... haha... mak cik2 Cina pon dah mula cakap aku budak Cina berbaju Melayu... haha... (peace)

Di samping meraikan perayaan Aidilfitri, tak lupa gak menyambut hari kemerdekaan... memperingati perjuangan tokoh2 sejarah yang terdahulu... wow!!! mantop plak ayat aku... (ye ke??? takde la.. biase je...)... nampak cantek je Hari Raya Aidilfitri diikuti dengan Hari Merdeka... takde la boring sangat mcm takde peristiwa kan... hehe... meriah gitu seyh~

Duit raye... aku sedang berusaha mencari duit raye nih... bule la aku guna utk bayar yuran semester depan nanti.. haha.. ada2 je aku nih... tu pon kalau cukup... (jap... kira2 jap)... hehe~ Mak ayah aku & kakak jak bagi duit raye kat kanak2 yang bertandang ke rumah aku... so, tugas aku??? mengenalpasti kanak2 yang datang, takot berulang dan orang yang sama yang datang nanti... haha... ngek tul aku... tunggu aku keje, banyak duit, kaya... baru la aku bagi duit raye ye... (impian yang masih tak kesampaian lagi)

Hoh~ ni dok pikir2 macam mane la plan mo jalan2 dengan member2 aku nih... busy betoi aku tyme raye nih... (tolong wat air je)... hahaha... member2 plan nak kuar jalan2 2nd Day raya... tapi macam masing2 ada urusan... so??? tak tahu lagi la.... ikuti sambungan di masa akan datang!!! ^.^"

4 comments:

  1. oit selamat hari raya ek....maaf zahir....=p

    ReplyDelete
  2. salam aidilfitri!
    nak komen header ko, cantek!!

    ReplyDelete
  3. Liyana: haha.. thanks sis... =) Salam eid'ul fitri...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

autumn

autumn

snow

snow

INTERNATIONAL