Followers

Facebook Comments

Thursday, July 7, 2011

KENALI HIDUP


"Kenangan itu telah lama berlalu. Tidak pernah kubawa kesal berpanjangan mengiringi perjalanan hidupku ini.Sesungguhnya aku tahu mengingati perkara yang silam lantas menyesali setiap kejadian tidak membawa manfaat untuk hidup pada masa hadapan. Telah kusuburkan jiwa ini dengan keyakinan bahawa itu adalah pengalaman yang mendewasakan pemikiranku di masa ini..." Ingin aku nukilkan sebuah kenangan yang telah lama ku simpan suatu ketika dulu.

Masa kecik2... Ayah mak selalu pesan, belajar pandai2... nnt dah berjaya, boleh sara ayah mak... boleh beli rumah besar... beli kereta besar... tu la pesanan yg sentiasa bermain di fikiranku... tidak sesekali aku lupakan pesanan itu sebab itulah memotivasikan diriku... ya!!! aku BOLEH!!!

Teringat mase zaman kecik2 dulu... mak ayah aku selalu hantarku ke tadika KEMAS... mase tu rase mcm malas2 je... mood belajar tak ade langsung... mase first day kakak sulung aku lah hantar ke tadika... bile sesi memperkenalkan diri... malang nasibku... aku tak tahu nama penuhku... hanya menyebut nama timanganku... huhu (sedih)... nasib baiklah kakak aku yang sebutkan nama penuhku...

Sepanjang tadika... tak pernah aku terfikir apa yang sedang aku belajar sebenanrnya... bermula dari mengenal huruf dan nombor... aku mase tu terfikir apekah kena mengena semua ini dalam hidupku... huhu... bile cikgu suruh tulis ABC byk2... aku main salin je... tak masuk dlm otak pun... balik2 rumah... lupe dah... huhu... Nombor pun same... ape dah... mase tuh memang "kosong"... tak tahu ape2... nak bercakap pun payah... (aku seorang yang pendiam di sekolah tadika dulu)...

Dulu... keluarga aku org susah gak... mak aku selalu hantar aku dan kembarku ke tadika... naik basikal... ayah aku plak selalu datang ambik aku dan kembarku setiap kali balik habis sekolah tadika... terima kasih mak ayahku.. pengorbananmu akan aku ingat sampai bile2... namun aku ade kesah sedih gak.. mase mak aku hantar aku dan kembarku ke sekolah tadika awal2 pagi.. tetibe "sharpener" kembar aku terjatuh di jalan... kebetulan ade lori besar nak mampos. melanggar terus "sharpener" kembarku dan terus pecah... masa tu la sedih giler... so?? ape nak buat??? hmmm...

Sesekali mak ayah hantarku ke surau nak pergi kelas fardhu 'ain... aku belajar cara berwuduk... cara sembahyang... bace doa... mengaji... dan sebagainya... sedih sungguh aku... aku tak dapat lagi memahami keindahan ajaran Islam ketika itu... aku tidak dapat lagi menghafal surah2 pendek2... sesekali ustaz bertanye surah ape yang aku hafal... (aku mampu menitis air mata)... huhu... kesian... Alhamdulillah... lambat laun aku menghafal jua apa yg telah ku pelajari... terima kasih ustaz... (setiap hari setiap malam mengaji bersama ustaz & ustazah sejak masuk sekolah rendah...)

Masa tadika juga... aku seorang yang nakal... bermain tak ingat dunia... sampai mak pun menegur ku... (untuk kesedaranku)... aku tak sedar diriku serba kekurangan... masa tu aku memang tak tahu bercakap dengan baik... cuma mampu mengikut kemahuan orang lain sahaja... pedihnye tak dapat mendengar dengan baik dan jelas... sampai bilalah hidupku begini... (sesungguhnya aku merasa sedih dengan diri sendiri ketika itu)... namun semua itu... adalah sementara... akhirnya aku telah menghabiskan zaman kanak2ku dengan jagaan dan didikan yg baik oleh keluargaku... =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

autumn

autumn

snow

snow

INTERNATIONAL