Followers

Facebook Comments

Saturday, May 28, 2011

DUNIA BARU - TRANSFORMASI



Kadang2... peluang di depan mata, kite manfaatkannye sebaik2nye... itulah aku dan dunia baruku sekarang... aku bukan lupakan asal usulku, tapi aku dalam process "transformasi"... dunia kite jangan lagi hidup serba "kekampungan"... aku cuba keluar dari kepompong itu... hidup aku menjadi lebih ceria dan berdepan dengan pelbagai karenah dunia luar...










Berdikari... aku sudah tahu untuk hidup diperantauan... berjauhan dengan ayah bonda tersayang... menemui segala kehidupan dunia org lain... umpama "mencabar" diriku untuk menjadi insan lebih tabah & cekal... inilah diriku hari ini dan masa akan datang dan selamanye... ^.^




Cuti2 boring... bersama rakan2ku untuk mencari ketenangan di tempat2 menarikperlu dikunjungi... dunia baru + gambar adalah hobiku seharian... mane2 tempat je aku pergi, pasti ada gambar sebagai kenanganku... whatever... tak kesah ape org nak cakap... inilah dunia realitiku... dunia dunia dunia... ^.^





Pencapaian & kegemilanganku... adalah keutamaanku di saat bersaing dengan org lain... org sekelilingku... pasti aku ingin yang terbaik untuk diriku... duniaku... hidupku... persaingan sihat... siapa mahu kalah dalam perjuangan ini kan??? pastikan kita adalah no.1!!! i sure can!!! ^.^




Makanan.... ape salahnye mencuba makanan yg pelik tapi sedap... itulah gejala aku di masa ini... pelbagai sajian, rasa dan resipi... perlu dirasai di saat ini.... bukan untuk menjelajahi tempat org je, tapi "menjelajah" makanan tempat org pun satu manfaat yg aku dapat hari ini dan selama ini... hehehe ^.^



Friday, May 20, 2011

KEBEBASANKU

Sepanjang perkuliahan intersesi ni aku dah lalui pengalaman menarik duduk rumah sewa… yeay!!! Haha.. thanks to sahabat aku sebab kasi aku duk menumpang berteduh di rumah sewa dier… mule2 rase lain sgt… (rase mcm homesick je)… maybe aku rindu kat kolej kot… huhu… almaklum la kan… student asasi adalah keutamaan UiTM kite kan… =.='
Hari demi hari… aku gi kampus nek moto… wooo… laju giler… vroooooooommmm~ best!!! Bule gak cuci pandangan keindahan pagi… tenang fikiran aku time perjalanan ke kampus… mule2 rase mcm nk tido balik je… tp semangat ak rase sgt lain.. ho yeahhhhhhhhh~
Kebebasan… inilah saat aku mahukan… xde lagi terikat dgn sebarang perjanjian or contract ntah ape mende lagi… kini… aku BEBAS!!! Haha.. bukan ape… tibe masanye aku nk “rehat” dari komitmen aku… aku perlukan masa untuk diri aku pulak… ecececece… mase la sgt kan… (byk tido makanje aku nih) (^.^)
Makanan… erm… makanan kat luar mahal semacam… tp mahu tak mahu.. oleh kerana lapar… aku jadi tak menentu… duit dah tak piker bape byk dah tinggal… belasah je… haha… (sebelum ni tak pernah berbelanje boros kan)… huu~ ape pon, menu kat gerai makan kat luar kampus sgt2 sedap.. terima kasih penjual2 puncak alam!!! Hehe..
Org baru… ni haa.. dasat aku skrg… org2 “sekampung” member aku ni… skali aku gi kedai nk beli belah… ade sorang mak cik kedai tegur sape aku… “adik ni dari mane ye?? Tak pernah jumpe pon…??”… mak ai.. malu sial aku… tersengih2 je aku.. terpakse la kenalkan dirikan… huhu… kesian aku… org asing di mata penduduk… huhuhu~
Solat Jumaat… wahhh… tenang je hati aku solat kat surau Puncak Alam… indahnye pemandangan & persekitaran… ade byk penduduk2 kampung… suke je aku tgk.. ntah la nape… aku rase sgt tenang… sampaikan aku pun rase tak nak berganjak dari surau tuh… huhu… wallahu’alam… (kenape la aku begini).
Ni je la kesah hidup baru aku di luar kawasan kampus… menarik je aku rase… yg paling best kebebasanku… Sesungguh apa yg terjadi semua ini pasti ade sebabnye… Thank You Allah~

Friday, May 6, 2011

SAYANG MAMA "SELAMAT HARI IBU"


Orang kata aku lahir dari perut mak....
(bukan orang kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku....mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....mak

Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang....mak

Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak

Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak

Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan....mak
Bila sedih, aku mesti telefon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu....mak

Bila bengang, aku suka luah pada....mak
Bila takut, aku selalu panggil...."mmaaakkkk!"
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau....mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni....mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak

Kalau balik ke kampung,
Yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku....mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....mak

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine....aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu....aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu....aku ingat pasanganku
Selalu....mak ingat kat aku

Bila-bila....aku akan telefon pasanganku
Entah bila....aku nak telefon mak

Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila.

...aku nak belikan hadiah untuk mak


-DOA UNTUK IBU BAPA-

Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..


Marilah kita kenangkan dosa kita kepada orang tua kita. Siapa tahu
hidup
kita dirundung nestapa kerana kedurhakaan kita. Kerana kita
menghisap
darahnya, tenaganya, airmatanya,
keringatnya. Istighfarlah, Istighfarlah. ..
Barangsiapa yang matanya pernah sinis melihat orang tuanya. Atau
kata-katanya sering mengguris hatinya, atau yang jarang
memperdulikan
dan
mendoakannya. Percayalah bahawa anak yang derhaka siksanya
didahulukan
didunia ini.
Ibu... ampunkanlah dosa-dosa anakmu...

Tuesday, May 3, 2011

KIPAS SUSAH MATI


haaaaaaaaa... mesti sume org terkejut membacenye kan3??? hahaha... aku tetap dulu dan dulu lagi dan selamanya... heee~ hurmmm... lama menyepi... mcm2 bende nk uruskan... itu ini... datang lagi keje baru... itu ini... haiyaaaaaaaa.... bila mo lapang dada ni...???

HARI INI DAN ESOK... bermulanya kemerdekaan yg tercipta... habis sudah perjuanganku dalam semester ke-4... semester depan ialah semester 5... wahhhh... panjang umurku.... Alhamdulillah~ teringat kisah2 dulu... sejak jadi budak semester 1 dulu... sial mcm skema giler... pak turut pun ade... namun, aku kini... berubah dan tak seperti dulu.... laaaaaa... napew??? ntah2... hihi~

haaa... ni nak share la ni... ermm... sekarang puncak alam, dekat dengan kampus ak, BANJIR... dengar2 citer member2 aku jah... tak saksikan pown... hua2... bese la org duk dalam kolej kot... mane la nk tahu citer panas di dunia luar kan... kui3... uih... byk bebel lak aku... hahaha... semua tu bencana alam... so, itu adalah urusan DIA... kite perlu redho je la... setiap apa yg berlaku pasti ade hikmahnye... wallahu'alam...

final exam dah berlalu... 1.. 2.. 3.. pejam celik... dah selesai semua... namun perjuanganku masih diteruskan... biar pun duniaku penuh dengan pelajaran sekalipun, janji keindahan ilmu yg aku pelajari selama ini sgt berharga buatku.... harap boleh sambung belajar sampai phD... (cita2ku) =)

URUSAN TERBARU... lepas abis paper nih... aku nk kene ke Shah Alam la pulak... nk uruskan bayaran... hu ha hu ha.... satu hal lagi.. komitmen... hurm... ok la... aku tolong... tolong la ni... hihi... hidup penuh dengan cerita.... cerita ape??? dongeng... hahaha... ok... ni saja utk setakat ni.... selama malam kasih~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

autumn

autumn

snow

snow

INTERNATIONAL