Followers

Facebook Comments

Tuesday, January 25, 2011

DURI-DURI HIDUP


IMPIAN... kadang2 kita tak dapat apa yg kita dapat... kadang2 kita capai apa yg kita hajati... namun semua itu adalah ketentuan dariNya... Sesungguhnya kita diuji olehNya... Kesabaran je kuasa yang kita ada di masa ini... kita harus faham dunia realiti ini yg penuh dengan dugaan... Kedengkian sukar disisihkan dalam naluri insan di sekeliling kita... Namun kita tidak nampak apa telah mereka lakukan pada kita... kita hanya mampu terkelu... kelirunya hari ini...

AMANAH... selagi kudratku masih kukuh... selagi nyawa dikandung badan... selagi roh masih terperangkap dalam jasad... apakan daya, aku cuba untuk memikul tanggungjawab itu SEIKHLAS HATIKU... andai aku tidak layak memegang amanah itu, aku redha apa yang telah mereka berikan padaku... berikan ruang untukku bernafas walaupun buat seketika... andai kata aku benar2 tidak layak... aku cuba undur diri...

KISAH BARU... andai kata kisah lama masih menghantui kita... apakah kisah baru dapat mengubah segalanya? Persoalan ini sentiasa bermain di fikiranku di masa ini... andai ku tahu apa akan terjadi di masa akan datang... apa telah terjadi di masa lalu... sukar untuk ungkapkannya... siapa tahu? Lewat malam aku cuba berdoa pada PENCIPTA... sesunggguhnya aku cuba merancang sesuatu yang tidak pasti... aku mohon DIA tunjukkan aku jalan... "Ya Allah, kiranya ia baik untukku, Engkau anugerahkannya padaku... kiranya ia bukanlah yang terbaik buatku... Engkau singkirkanlah ia dariku...". Aku sekadar merancang dalam hidup ini, hanya DIA yang menentukan segala-galanya... Apa yang baik datang dariNYA, apa yang buruk datang dari kita sendiri...

MUHASABAH DIRI... malam yang tenang ini mampu  menenangkan jiwa yang resah ini... jiwa yang dibelenggu dengan ketidakpastian... jiwa yang dihantui dengan kisah lama... jiwa yang keliru... namun, aku bersyukur masih belum terlambat untukku mengubahkannya... andai ia terjadi padaku... aku pasrah apa yang sudah tersurat untukku... aku cuba untuk lepaskan ia jika aku mampu buat semua ini...

PERJALANAN HIDUP... perlukah semua ini terjadi? perlukah semua ini berlaku? perlukah semua ini wujud? perlukah semua ini ada? aku biarkan hidup ini berlalu begitu sahaja... aku hanya mampu melihat.... aku hanya mampu mendengar.... aku hanya mampu bergerak.... aku hanya mampu tertawa..... aku hanya mampu jatuh air mata...... aku hanya mampu terdiam..... aku hanya mampu mengundur diri.... aku hanya mampu berdepan segala2nya.... aku boleh!!! insya ALLAH...

DURI-DURI HIDUP... "siapa mahukan hidup dalam masalah? semua orang ada masalah..." itulah ungkapan seorang sahabatku yang sejati... tersentuh hati ini mendengar keluhannya... tak sampai hati ini untuk mendengar luahan hatinya yang terpendam... dia hanya mampu termenung... mampu terdiam.... aku bangga sahabatku seorang ini kerana dia kuat dan tabah menghadapinya.... aku ingin seperti dia juga.... Allah telah temukan aku dengan dia buat masa ini untuk membimbing aku ke arah yang lebih baik...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

autumn

autumn

snow

snow

INTERNATIONAL