Followers

Facebook Comments

Sunday, January 13, 2013

KEMUNCAK



Alhamdulillah... terlaksana juga akhirnya hasrat mak ayah dan tanggungjawab kami berempat adik beradik... tiada yang mustahil untuk mencapai matlamat hidup di dunia ini selagi nyawa masih dikandung badan... Aku pada suatu ketika dahulu tidak yakin pada diri sendiri dapat menjadi penghujung segala kejayaan adik beradikku yang sebelum aku ini... Namun, Allah Maha Pemurah dan Pemberi Rezeki... dapat juga menyambung pengajianku ke peringkat ijazah sarjana muda... Sekurang-kurangnya dapatlah aku merasai sebuah kehidupan yang pernah dilalui oleh 3 adik beradikku yang lain....

Doa dan restu mak ayahku menjadi pencetus semangat kami adik beradik untuk meneruskan perjuangan yang tiada noktah penghujungnya.... walaupun kami terpaksa berjauhan dan hidup di perantauan... namun semua itu tidak mematahkan semangat kami berempat adik beradik untuk terus berusaha membalas jasa dan pengorbanan mak ayah selama ini... mungkin ini satu kemuncak bagi keluargaku yang pernah merasai hidup dalam kesusahan pada suatu ketika dahulu...

Bila menaip semula diari blogku ini... terimbas kembali kenangan pahit manisku setiap detikan hidupku bergelar mahasiswa... memang benarlah apa yang pernah disuarakan oleh arwah abangku suatu ketika dahulu... kita mengorak langkah ke universiti dapat mempelajari kehidupan berdikari seperti yang kita harapkan dan ia lebih mematangkan diri kita juga... 

Di sini aku kongsikan kejayaan adik beradikku sebagai tanda penghargaan dan hadiah buat mak ayah yang tidak pernah "tewas" mendidik kami berempat adik beradik... Alhamdulillah... Sesungguhnya rezeki kami sekeluarga datang dari Allah dan dari Dia la kami memohon membuka pintu rezeki buat kami sekeluarga... Semoga kejayaan kami dapat diwarisi oleh generasi keluarga kami seterusnya... Amin~

Monday, February 6, 2012

SENJA ITU INDAH


Pancaran senja menembusi dari balik bilik tua dihujung suatu kota. Menaburkan kesenyapan yang menyusupi seluruh aura. Bahkan suara jangkerik yang melantunkan lagunya pun tak sampai membangunkan suasana keramaian disana. Sayup-sayup ku dengar dari jauh kau teriakkan namaku, memanggilku untuk bergegas menuju ke kotaku. Tapi ku terlalu malas untuk benar-benar memicingkan telingaku di mana seseorang yang menyebut namaku. Sudah lebih dari senja selalu ku dengar suara lirih itu memenuhi angkasa. Tapi tak pernah ku temui wujudmu meskipun dalam bayangan.

Alhamdulillah... Hari ini dapat juga melaksanakan niat di hatiku untuk mengarang sebuah cerita di laman serba sederhana ini. Menghabiskan banyak masa di kampung dengan melayangkan fikiran di tepi pantai. Sudah berbulan2 lamanya tidak berpijak di tempat ciptaan Allah yang menjadi penenang kekusutan fikiran. Terbayang bermacam2 di fikiranku ketika itu.

Seluas lautan ingin ku layari... Sekumpulan bot nelayan pulang di senja hari. Memikirkan masa lalu yang telah menjadi kisah silam, masa depan yang menjadi taruhan. Apakah perancanganku selepas ini? Fikiran serabut seketika. Hati  cuba mengerti. Itulah situasi aku alami ketika ini. Bukan kerana takutkan dengan cabaran dunia, namun aku masih belum dapat melihat hala tuju dan landasan yang harusku lalui. Melihat rakan2 seniorku sudah bekerjaya dan menjalani kehidupan sendiri. Apakah aku mampu berbuat demikian suatu hari nanti? Berdikari? Insya Allah...

Melihat seorang wanita yang bekerja di pam minyak. Bukan pertama kali aku pernah memandangnya, sebelum2 ni aku pernah melihatnya. Sudah lama beliau berkhidmat di tempat kerjanya itu. Terbayang di benak fikiranku, inikah pekerjaan wanita ini cari2kan selama ini? Siapa tahu rezeki ada di mana2. Namun, sampai bila dia berkhidmat dengan stesen minyak itu? (minda sentiasa berfikir)

Jauh khabar berita... Hari ini terdengar satu berita kematian seorang remaja lelaki meninggal dunia akibat menunggang motorsikal dalam keadaan mabuk dan terlanggar pokok di tepi jalan. Meninggalkan seorang ibu dan keluarga yang pernah menjaga beliau. Kuasa Allah, janji Allah sentiasa ditepati di saat malaikat maut mencabut nyawa kita. Sayu hati memikirkan situasi insan2 begitu kekurangan didikan dan curahan agama. Terdapat kesedaran dan pengajaran yang aku dapat dariNya. Siapa tahu esok atau lusa kita pergi? Wallahu'alam... Moga Allah mengampuni dosa2ku selama ini... Astagfirullahalazim~

Cukup sekadar meluah hati yang sentiasa bermain fikiranku ketika ini. (sambil tersenyum). Tak lekang dari ingatan saat sinar senja bertabur diantara awan yang beradu di atas langit. Kau tak jua beranjak dari tempatmu duduk di tepi sebuah pantai itu. Kau tatap kosong diantara setiap gelombang yang terbelah oleh perahu nelayan yang lekas pulang. Kau nikmati setiap helai belaian angin laut yang terburai diantara wajahmu serta celotehan burung yang mengajakmu pulang. Penat aku menaip blog ini. Alhamdulillah sudah ramai melawat blogku yang baru merangkak beberapa tahun je. Terima kasih kepada para pembaca dan pelawat blog ini. Selamat maju jaya!




Tuesday, January 31, 2012

MUNCUL KEMBALI...

taraaaaaaaa!!!

"sudah lama bersarang sudah blog aku nih... hahahah... penantian yg begitu lama... kini... aku mulakan semula... yeayhhhh..."

TITIAN HIDUP... Telah banyak kehidupan aku lalui sejak... masam manis pahit semua ada... wowowww... mengalahkan citer novel suda... ahakz... hurmm.. Segala yang terjadi sudah tersurat dan tertulis dari Allah Yang Maha Mengetahui... kadang2 terfikir... jauh lagikah perjalanan hidupku? (berangan)

PERUBAHAN... hoh... semakin menigkat usiaku semakin mematangkan... tidak ku sangkakan.. kini aku telah menerjah usia 23 tahun sudah... wahhh.. mimpi ke ape? Alhamdulillah.. masih bernafas di dunia... meneruskan pencarian amalan dan bekalan di dunia untuk di hari akhirat kelak... (sebak pulak di dada)

DUNIA KINI... azam baru aku? sudah masuk tahun baru 2012... yuk3x yowwwww... saat aku nanti2kan... berakhirlah perjuanganku untuk tahun ini menunaikan impian mak ayahku untuk meneruskan pengajian... tahun ini tahun terakhir bagiku untuk bergelar pelajar... so? planning aku.. nak kerja dululah... tak nak lagi bebankan otak aku dengan pelajaran lagi... kalau ada rezeki tak ke mane... aku cuba untuk teruskan kekuatan untuk sambung hingga ke PhD.. (perghhh... mampu ke?) pheww~

TUJUAN HIDUP.. kadang2 rasa takut lak mengalami usia semakin tua ni... hoh! vengong lak aku ni... tidak, aku harus terima hakikat ini. Semua manusia merasai usia itu.. ya.. aku pasti boleh... tapi aku harus ingat tujuan hidup ni kan... (ape lak aku merapu nih?)...

Thursday, November 24, 2011

TRIBUTE ARWAH ABANGKU: Selamat Hari Lahir - Perginya Tak Kembali





Seperti yang semua tahu dunia ini tidak akan kekal lama... Bagi yang masih hidup akan merasai betapa pedih dan sakitnya kematian itu.. Di saat tibanya tarikh 25 November menjadi tarikh yang terpenting dalam hidupku dan sentiasa menjadi penantianku... Pemergian arwah abangku Allahyarham Mohd Firwance Bin Basri semenjak 4 tahun yang lalu menjadi sejarah dan kenangan bersama arwah sentiasa bermain di fikiranku... Namun, semua itu sudah ditakdirkan dan tertulis dalam suratan Illahi... Redha dengan pemergiannya dan pasti ada hikmah yang terduga yang kita peroleh... Sesungguh Allah SWT lebih menyayangi arwah abangku... (menitis air mata)...

Sebuah cerita... Arwah abang pernah mendukungku ketika aku masih bayi... Sungguhpun itu tinggal kenangan, namun dukungan dan dakapan kasih sayang arwah dapat dirasai olehku ketika ini... Aku semakin membesar dengan adanya perhatian seorang abang yang penyayang... Arwah abang selalu manjakan aku dan aku selalu menjadi tempat arwah berkongsi cerita... Sungguh rindunya saat2 bersama arwah ketika itu... Alangkah masa dan kehidupan dapat diputar kembali... Namun realiti hidup dan janji Allah, tetap diteruskan dan semua ini ada hikmah disebalik kejadiaan... Harapan dan impian arwah abangku sungguh tinggi ketika dia masih bernafas di dunia ini...

Siapa sangka... Sekelip mata... Perginya seorang insan bernama "abang" dalam hidupku... Arwah abangku terlibat dengan kemalangan yang tak dapat diduga... Namun, ajalnya tetap menepati masa seperti mana tertulis dalam takdir hidupnya... Sungguh hiba perasaan seluruh keluargaku ketika itu di atas pemergian arwah... Melihat air mata tangisan mak ayah, tidak sampai hati aku tatapkan... Aku hanya mampu terkedu dan berdiri seorang diri melihat jenazah arwah abangku... Ya Allah... Engkau kuatkan iman keluargaku di atas pemergian insan kami sayangi... (sambil memalit air mata)

Keluarga yang susah... Menjadi pencetus semangat kami adik beradik... Tidak sanggup melihat mak ayah kepenatan mencari rezeki untuk mendapatkan sesuap nasi buat kami 4 orang adik beradik... Namun, hajat mak ayah telah kami laksanakan setelah kami berempat berjaya menjejaki ke menara gading (universiti)... Sungguhpun itu juga merupakan impian arwah abangku memastikan semua adik beradiknya mendapat pendidikan yang tinggi dan menjadi insan yang berguna suatu hari nanti... 

Meninggalkan kami semua... Siapa sangka arwah abang meninggalkan kami dalam usia terlalu muda... Banyak lagi impian arwah belum terlaksana... Banyak lagi tanggungjawabnya untuk merealisasi hajatnya yang masih tersimpan... Arwah telah tinggalkan mak ayahku, kami berempat adik beradik, isteri dan dua orang anaknya yang masih kecil... Namun kehadiran anak bongsunya cukup memadai menjadi pengganti penyeri hidup kami sekeluarga... Kehadirannya umpama telah dirancang dan ditakdirkan... Seorang bayi yang telah lahir di dunia sama tarikh lahir arwah abangku... 25 November... Kemiripan wajahnya menyamai wajah arwah abangku, telatahnya yang mampu mengubat hati kami sekeluarga, kehadiran seorang anak yang comel ini mampu menenangkan hati kami sekeluarga yang hiba...

Doaku buat arwah sentiasa dipinta... Mohon arwah ditempat di kalangan yang beriman dan bahagia di sana... Moga Allah SWT memberkati dan mencucuri rahamat buat roh arwah abangku... Keindahan lafaz al-Fatihah sentiasa mengiringi arwah abang dari kami sekeluarga... Kami amat menyayangi arwah abang, Allahyarham Mohd Firwance Bin Basri... Sentiasa dalam kenangan~




Adakalanya... 
Hari yang panas dan ceria 
Bertukar mendung seketika 
Mentari merangkak pergi 
Gumpalan awan bertandang sisi 
Hati gundah 
Tercari-cari 
ke mana perginya mentari yang dinanti 
begitulah hidup.. 


Disaat kau selesadengan kehidupan 
tiba-tiba kau diuji dengan kehilangan 
kehilangan nikmat harta 
kehilangan nikmat ilmu 
kehilangan nikmat rakan dan keluarga 
dan kau meratapinya.. 



Bila kau memandang segalanya dari Tuhanmu... 
Yang menciptakan segalanya 
yang menimpakan ujian 
yang menjadikan sakit hatimu 
yang membuatkan keinginanmu terhalang 
serta menyusahkan hidupmu 
pasti akan damailah hatimu kerna... 
masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia 


Bukan Allah tidak tahu derita hidupmu... 
retaknya hatimu 
sengsaranya sukmamu 
mungkin itulah yang Dia mahukan 
kerna 
Dia tahu 
Hati sebeginilah 
selalunya lebih lunak dan mudah untuk 
DEKAT dan AKRAB dengan-Nya 


Saat hujan turun membasahi hatimu 
kau menangis kerna 
merasa beratnya ujian tidak tergalas 
senyumlah...


kerana 


Allah mendatangkan kepadamu pelangi nan indah 
selepas hujan sirna kelamnya...


Friday, September 9, 2011

HANTARAN PERKAHWINAN





Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Malaysia :-

UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000
SPM : RM3,000 - RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000
DEGREE : RM12,000 - RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000
PHD : RM20,000 - RM30,000

Hahaha.. ramai giler org Likes n Comments post aku yang nih... kecoh sana sini dah... ape bule buat??? tapi pendapat2 sumer relevan jugak la.. so, bergantung la... setiap individu ada kemampuan... aku ambik post nih dari member aku... post member aku tak da org kecoh sgt pown.. malah tak hairan dibuatnye.. tapi tetibe je ak tergerak hati nak post jugak.. skali MELATOP!!! haha... sensitiviti jugak isu nih... tapi menarik... haha~

Ok, utk pandangan aku plak mengenai kenyataan di atas itu, hurmmm... ape aku boleh cakap... ada pro kontra jugak lah... tak semua yang kita lihat itu adalah positif, begitu jugak negatif... kita perlu lihat kenyataan itu dengan pelbagai sudut... mungkin ade kebaikannya dan mungkin ade keburukannya juga.. kesannya semua itu kita tak tahu malah tak menyedarinya...

KEBAIKAN:: kita lihatlah betapa jiwa seorang bergelar kaum HAWA ini.. ada ketinggian nilai diri mereka... semakin tinggi taraf pendidikan mereka, semakin tinggi nilai hantaran... datang meminang kaum hawa bukan semudah dengan sekadar mengungkap kata bicara indah2 belaka, namun perlu ada syaratnya... betapa sukarnya untuk memiliki seorang wanita untuk dijadikan suri hidup bagi kaum ADAM... jadi jelas, bukan sahaja wanita memberi kebahagiaan dan kepuasaan pada seorang jejaka, jejaka akan menjaga wanita itu seperti mana sukarnya mereka mencari kewangan hidup untuk wanita yang dilamarnya... ye bukan??? so, tak akan ada istilah lelaki dayus atau kaki pompuan la lepas nih... (setiap apa yang terjadi pasti ada hikmahnya)...

KEBURUKAN:: memang tidak dinafikan kenyataan yang tertera di atas sedikit banyak memberi kesan terhadap statistik perkahwinan dalam negara kita. Ye lah, sape tak nak kawen dalam seumur hidup??? sape tak nak pasangan hidup??? sape tak nak kasih sayang??? semua orang ada keinginan dan impian... Kehidupan realiti untuk di dunia dan akhirat... kadang2 kaum HAWA perlu pertimbangkan status kewangan di pihak kaum ADAM... bergantung kemampuan merekalah untuk memberi nafkah... kadang2, jangan terlau jual mahal, lama2 terlepas juga... bukankah perkahwinan itu sudah digalakkan dalam Islam. Untuk mengelakkan berlakunya fitnah, kes rogol dan khalwat atau zina. Oleh itu, perkahwinan diharuskan untuk dipercepatkan di samping melahirkan zuriat untuk perkembangan generasi yang akan datang... sama2lah kita bermuhasabah diri... =)

Tuesday, August 30, 2011

1 HARI DI HARI RAYA




Kedengaran gema takbir raya Aidilfitri berkumandang di perkarangan masjid besar Mukah... Jemaah masjid kusyuk menghayati setiap kehebatan dan keindahan alunan takbir raya sementara menunggu masa untuk menunaikan solat sunat Aidilifitri... Sekilas pandang memerhati keadaan sekeliling, warna warni baju raya kelihatan memeriahkan lagi suasana di pagi raya.... Khatib membaca khutbah di atas mimbar, pelbagai topik disuarakan untuk tatapan para jemaah masjid... Setelah selesai melaksanakan ibadah Aidilfitri, keluargaku melangkah ke pusara arwah datuk, nenek serta abangku...

Awww~ boncet balik dah perot aku nih... banyak makan masakan mak... hehe... dah tak larat lagi nak menjamu selera di rumah saudara mara, makan sikit2 jak la jadinya.... kembong kempis... begitulah gambaran perot aku masa ini... hahaha... makan tak ingat dunia... belasah je... kih3x...

Warna tema baju raya family aku tahun ni adalah warna PURPLE!!!!!!! haha... semakin ramai lak orang2 kampong aku pakai kaler purple nih... popular gak baju purple nih.... selain purple, kaler hijau pon femes gak... hurm.... macam da takde kaler len dah... hua3x...

Hari raya pertama dah jalan2 rumah saudara mara... macam2 sajian dan hidangan... nak rase itu ini la jadinye... aku jarang bercakap dengan owner rumah2 ni... aku sibukkan diri dengan hidangan rumah terbuka orang.... kalau sedap, mmg aku habiskan 1 balang tuh... haha... (jahat tak aku???)... Air minuman pon aku minum sket2 je... tak payah banyak minum... takot mabuk plak... hahaha...

Saudara mara Cina sebelah mak aku pon ade datang meraikan perayaan di rumah aku... riuh jak bunyi dorang bile dapat makan masakan lemang, rendang, kari dan sebagainya... hehe... bile dah kenyang, sume terus "melepas" di sofa... haha... mak cik2 Cina pon dah mula cakap aku budak Cina berbaju Melayu... haha... (peace)

Di samping meraikan perayaan Aidilfitri, tak lupa gak menyambut hari kemerdekaan... memperingati perjuangan tokoh2 sejarah yang terdahulu... wow!!! mantop plak ayat aku... (ye ke??? takde la.. biase je...)... nampak cantek je Hari Raya Aidilfitri diikuti dengan Hari Merdeka... takde la boring sangat mcm takde peristiwa kan... hehe... meriah gitu seyh~

Duit raye... aku sedang berusaha mencari duit raye nih... bule la aku guna utk bayar yuran semester depan nanti.. haha.. ada2 je aku nih... tu pon kalau cukup... (jap... kira2 jap)... hehe~ Mak ayah aku & kakak jak bagi duit raye kat kanak2 yang bertandang ke rumah aku... so, tugas aku??? mengenalpasti kanak2 yang datang, takot berulang dan orang yang sama yang datang nanti... haha... ngek tul aku... tunggu aku keje, banyak duit, kaya... baru la aku bagi duit raye ye... (impian yang masih tak kesampaian lagi)

Hoh~ ni dok pikir2 macam mane la plan mo jalan2 dengan member2 aku nih... busy betoi aku tyme raye nih... (tolong wat air je)... hahaha... member2 plan nak kuar jalan2 2nd Day raya... tapi macam masing2 ada urusan... so??? tak tahu lagi la.... ikuti sambungan di masa akan datang!!! ^.^"

Sunday, August 28, 2011

RASA SAYANG



Bila kita sayang orang tu,

Kita tunggu dia lama pun takpa,

Tapi bila dia tunggu kita? Dia marah2...

Hati kata, "ala adatlah ada yg tunggu & menunggu" ...


Bila kita sayang orang tu,

Kita tak tido pun takpa layan dia yang bosan,

Tapi bila kita bosan,ada dia layan kita???

Hati kata, "takpa dia busy kot" ...


Bila kita sayang orang tu,

Kita gaduh ngan dia, kita diam ja...

Tapi dia heboh 1 dunia,

Hati kata, "takpa, dia tention tu" ...



Bila kita sayang orang tu,

Kita call nak cakap ngan dia,

Tapi dia bagi phone kat orang lain atau matikan,

Bila jadi cam tu, takpa...

Hati kata, "takpa, layan ja..kawan dia kawan kita juga" ...



Bila kita sayang orang tu,

Kita bercerita ngan dia, cerita nan tunggul ag baik.



Tapi, bila dia bercerita ngan kita??

Kita dengar, sepatah2 kita kena ingat.

Kalau tak ingat, kita kena marah.

Hati kata, "takpa, sayang lah katakn" ...



Bila kita sayang orang tu,

Kita & dia lapar,

Tapi kita bagi semua roti kita kat dia,

Hati kata, "ala jaga lah hati dia, cian dia" ...



Bila kita sayang orang tu,

Kita sanggup bagi dia rehat bila dia letih,

Tapi bila kita letih, dia suruh juga layan dia bila dia bosan,

Adil ke???

Hati kata, "ala bukan slalu pun" ...



Bila kita sayang orang tu,

Kita jadi cam orang gila dengar dia sakit,

Tapi bila kita sakit,

Dia siap kuar ngan kawan2 dia meraikan hari kesakitan kita,

Hati kata, "takpa, takkan dia nak berkepit ngan kita 24 jam" ...



Bila kita sayang orang tu,

Kita tak pernah pentingkan diri sendiri,

Tapi dia hipokrit tahap gaban,

Hati kata, "takpa, dia memang macam tu kena lah terima" ...



Bila kita sayang orang tu,

Kita sayang nak tinggal kan dia selama-lamanya,

Tapi dia tak tau kita berdepan dengan maut,

Walaupun kita sakit, dia kata kita sakit biasa-biasa je, jangan mengarot,

Hati kata, "macam mana lah dia bila kita tak ada, mesti dia happy" ...



Bila kita sayang orang tu,

Kita tak sanggup tengok orang dia menderita,

Tapi dia tak pernah hargai diri kita,

Hati kata, "tau tak betapa kita sayang kat dia" ...?



Bila kita sayang orang tu,

Kita sanggup tinggal kan dia selama-lamanya untuk dia bahagia,

Tapi, adakah dia tau pengorbanan kita?

Hati kata, "takpa, janji dia bahagia" ...





DAN...

Bila kita dah tinggalkan dia selama-lamanya,

Dia datang ziarah pusara kita,

Dia kata dia mintak maaf sebab pernah mengata kita..

Dia mintak maaf sebab pernah buat kita tunggu dia,

Dia mintak maaf sebab pernah paksa kita layan dia time bosan,

Dia mintak maaf sebab pernah heboh 1 dunia salah kita,

Dia mintak maaf sebab pernah tak hirau kan call kita,

Dia mintak maaf sebab pernah tak dengar luahan hati kita,

Dia mintak maaf sebab pernah buat kita kelaparan sebab dia,

Dia mintak maaf sebab pernah ganggu waktu rehat kita,

Dia mintak maaf sebab tak pernah hiraukan sakit kita,

Dia mintak maaf sebab pernah pentingkan diri sendiri,

Dia mintak maaf sebab pernah tengok penderitaan kita...


Namun semua telah terlambat,,

Hargailah orang-orang yang kita sayang...

Tuesday, August 23, 2011

PELIHARAANKU




Kasih sayang dengan makhluk lain ciptaan Yang Maha Esa adalah sangat besar ertinya... Di saat dia mencari ibunya yang hilang tidak kelihatan... Sesuap cebisan ikan diberi sebagai pengisi perut serta titisan susu untuk menghilangkan dahaga. Anak kecil ini dahagakan kasih sayang kedua-dua ibu bapanya... Apa salahnya kita menjadi pengganti dan berkongsi kasih sayang itu untuk haiwan peliharaan kita...

Wow!!! dapat anak kucing beb!!! 2 ekor.. sume putih... jakun aku melihatnya... mane aku dapat??? ayah aku yang dapat la... hehe... ayah aku terjumpe anak kucing nih... berkeliaran je... tak tahu la anak kucing mane... kesian jugak tengok... macam anak kelaparan je... hati kita terasa ingin menjaga pula...

Teringat pula kisah kucing2 aku sebelum ni... Memang banyak kucing dah aku bela.. sampai bosan da aku bela.. haha... tapi bile dah xde kucing.. mule la rase nak bela kucing la plak.. (jgn bela anjing suda)... haha... bukan ape, payah giler jaga kalau kita tak ade kat rumah.. sape la nak bagi kucing makan??? hurm... (rase tak tenang la plak)... ye tak????

Kucing2 kampong... aku tak layan lah... haha... nak tau kucing kampong cane??? mata dier warna coklat... hahaha... itu versi Malaysia punye la... kalau kucing bermata biru.. kire macam versi omputih punye gitu la.. haha.. aku suke kucing bermata biru... kekeke... kalau kucing kaler mata len plak.. ak x pasti la pula... mata merah mungkin kucing cina kot... kucing bermata hijau kucing spanyol kot... (eh??? ade2 je aku reka fakta aku sendiri).. hahaha... ^.^

Kegunaan??? kucing nih baru nak start nak jage... kalau da besar.. bule la serang tikus2 rumah aku nih... (membanteraskan kecing tikus)... hahaha.. tapi payah jugak kalau ade kucing ganas sgt... bile dah besau panjang... da tak comel la pulak... mcm gemok dan membosankan... haha... kalau kcuing masih baby lagi... weee... sukenye aku....mo picit habes2... phew~

Thursday, August 11, 2011

10 THINGS THAT I LOVES TO DO




PHOTOGRAPHY

Ya... saya meminati fotografi... hihi (mak ai.. skemanye bunyi)... Time ade peristiwa or pergi mane2 je... pasti bergambar... itulah kelaziman aku buat... sumer gmbr2 adalah kenangan bagiku... biarlah menjadi memori dan koleksi hidup aku... ade org cakap aku fotogenik... (nasib bek x ckp fotogedik!!!) =.=" hahaha...

SURFING INTERNET

Erm,.. ni mmg keje rutin aku... tak akan lari dari kebiasaanku... internet sumber ilmu, pengetahuan, komunikasi, ekonomi, politik, sosial, agama, budaya, inteletual, hiburan, psikologi, teknologi maklumat, informasi, berita, dan sebagainya... hahaha... panjang2 plak aku list-kan... saje menambah ayat2 aku... kih2... mase kecik2 dulu... susah betol nak main tenet... ye la.. tak mampu... so, nak kene gi cyber cafe, library dan makmal tok on9... (menghibur hati aku yg masih kanak2 dan remaja ketika itu)... uhukz... sedihnye... skrg dah bule on9 dgn senang hati.. yeay!!! (broadband adalah temanku)

HANGOUT

Aku memang suke gi jalan2... lepak2 dengan kwn2... tu adalah kegemaran aku jugak... time nak reunion dgn geng2 aku paling best... nasib bek ade kwn2 yang setia ngan aku... hahaha.. dorg mmg gila2 mcm aku jugak.... mmg ngam lah kami... jadi 1 group gitu... (bukan nk jadi mat rempit or minah rempit tau)... kami semua baik2 je tapi gaye remaja moden ade la sket... (skali skala).. ^.^

PHOTOSHOP

Photoshop??? dlm byk2 software... aku suke Adobe Photoshop... ni la tmpt aku nk edit2 gmbr2 aku... mule2 mmg agak sukar la nk gune... lame2 dah best giler gune... aku belajar sendiri je gune software ni... minat la kan... tu la laju je aku belajar editing gambar nih... Alhamdulillah... kat software ni mcm2 aku boleh wat tok edit gmbr... kat UiTM.. mmg aku diiktiraf sbg designer gitu la... sume org carik aku tok design ape2 banner, poster, buletin , majalah or mcm2 lagi la boleh design la... tapi aku tak mintak upah la... (anugerah Allah utk kebajikan)... ^.^

CHATTING

dulu aku jakun giler bab chatting2 nih... ye la... bile chatting kenalan baru je.. da x leh berganjak dari depan komputer da... syok giler chatting... hahaha... aku suke benda yang baru dalam hidup... mmg moden da dunia skrg... ramai kenalan aku... Alhamdulillah... tapi berwaspadalah... tak semua teman2 chatting kita itu benar dan ikhlas... (kontrol sket la... baru kenal dlm tenet, kenal hati orgnye tu juge ok...)

BLOGGING

uikss??? segan lak aku nak cakap... hehe...(takut admin blogger bace ayat2 aku nih) hehe... vengong la aku nih... saje je aku blogging ni.. meluaskan empayar la katekan... blog ni la cara paling mudah tok wat website kite sendiri... tok sah pikir mcm2 kan... hahaha... kalau org Google je nama kite... pasti kuar punye nama dan gambar2 aku... weeeeeeeeee.... bestnye (jakun).... tiada populariti, tapi tujuan untuk berkongsi cerita, pengalaman dan ilmu... semoga dimanfaatkan oleh si pembaca... insya Allah~

TRAVELING

haaa... bab melancong2 aku pon suke... aku suke melancong jugak... paling selalu gak melancong dgn family aku la.... hehe... rindu semua kenangan tu... kalau ada cuti atau lapang... melancong adalah kegemaran keluargaku... tak kesah la pergi mane2 je... janji mampu dan tidak terlalu boros... Alhamdulillah... Allah yg Pemberi rezeki.... kadang2 terfikir lak di mindaku... melancong ke oversea la plak... tunggu lah suatu hari nanti... insya Allah jika aku dah mampu dan dah bekerja.... =)

PLAYING VIDEO GAMES

hahaha,,, kalo member2 aku bace part nih pasti dorg mengamuk dgn aku... hahaha... aku bagitau dorg aku tak minat games... tapi aku main jugak sebenarnya... hehe... cume atas halangan masa... aku tak habiskan masa aku dengan games je... (membuatkan aku ketagih bila tak puas hati bile games over nnt)... so, kontrol la main games nih... bile rase free sgt2 baru la men games nih... aku suke main games perang dan penjelajahan...

CAMPING

wowwwwwwwww.... ni part mmg best seyh... aku suke aktiviti lasak cenggini... nak mendaki gunung Everest je belum lagi... hehe.... sepanjang hidup aku sejak zaman sekolah sampai ke universiti... memang camping la aku suke join... tak kesah bahaya ke tak... janji aku dapat pengalaman tu... indahnya pengalaman itu... biarpun penat... at least hidup aku terisi dengan pelbagai pengalaman pahit manis.... go go go... kalau ada camping lagi... akulah no.1 join!!! hehe~

PICNIC

wahhhhhhhhhhhhhh... ni la paling best dan bahagia dalam hidupku... aku dan family banyak kali picnic bile dah tahap boring tak tahu nak buat apa... mane2 tempat boleh picnic... kadang2 aku picnic ngan member2 aku gak... main air2 je la ye... hehehe... merasai keindahan alam semula jadi ciptaan Yang Maha Esa...Alhamdulillah.~ rasa tenang sangat... bila memerhati lautan yang terbentang luas... itulah tempat aku menghilangkan tekanan fikiran dan jiwaku... aiseyhhhh~ piweieeetttt... ^.^

Monday, August 8, 2011

GITAR-KU



Dawai-dawai itu telah putus... Maka tiada lagi kini nada merdu tercipta... Lenyap bersama buih-buih mimpi... Tiada lagi kini melodi rindu terbaca... Melagukan syair-syair kehidupan... Dawai-dawai itu telah terputus... Tergantung lunglai dan berdebu... Diam dan dilupakan... Di saat kesepian, tiada lagi teman yang menemaniku ketika bermain di tepi pantai... Hanya arus angin dan deruan ombak menjadi pengganti muzik hidupku... Ketenangan jiwa dicari... Berjalan perlahan tepi pantai bagai mengeliling seluruh bumi...

Gitar??? Pernah skali dua main gitar ni... (gitar member aku la...) hahaha... rase mcm jiwang la plak bile men gitar gile2... kih3x... kalau ada gitar sendiri sudah semestinya merapu habis aku kat tepi pantai kampong aku... ececece.. mcm citer anak nelayan dalam tv la plak... kui3x... berangan je la... tak pasal2 1 kampong bunuh aku nanti... bising sgt.. bukan tu je... wat hujan selalu je... hahaha... ape pun thanks kat member aku tuh... at least ak pernah pegang gitar dlm hidup aku kan... ^.^

Time ade pertandingan untuk muzik akustik or battle of da band gitu, tibe2 je rase nak join... mcm la aku yg wat persembahan atas pentas tu... rupenye aku sebagai penonton je.. huhu.. (sedarlah sape lah aku)... Aku suke muzik slow n techno... dengan barisan2 nod2 yg merdu je didengar... memang aku tertarik giler kwn aku tu main gitar... (dengan penuh stylo nye dier...) haha.. lucu je tengok dier!

Hurmm... tunggu aku dah keje da besar nnt je la... beli gitar byk2... wat koleksi je... hahaha... nanti masuk kelas tuisyen muzik... sape tahukan...??? (ade2 je aku nih.. puihhhh~) Aku suke download instrumental muzik yg ade bunyi gitar... wah~ senangnya hati ini... siap main setiap kali bukak laptop aku nih... sambil angan2 gitew... BEST!!! ^.^y

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

autumn

autumn

snow

snow

INTERNATIONAL